Zorg, een taak van het hele team
Wij willen al onze leerlingen de juiste aandacht en zorg geven. De groepsleerkrachten signaleren, observeren, informeren, registreren en bieden zorg in de groep aan alle kinderen. Is het nodig om extra zorg te bieden? Dan kan de leerkracht de instructietafel inzetten. Om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen, werken alle leerkrachten voor de basisvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen met groepsoverzichten.
Ondersteuning op onze school
Een taak voor het hele team samen met ouders.
Ondersteuning is iets wat we samen doen – met collega’s én ouders. Met de kennis en vaardigheden die in onze school aanwezig zijn, zorgen we ervoor dat elk kind zo goed mogelijk tot zijn recht komt.
Vanuit onze visie op samen leren en eigenaarschap bij kinderen, kunnen we goed omgaan met verschillen in
ontwikkeling.
Werkwijze
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften – op het gebied van leerstof, sociaal-emotionele ontwikkeling of talentverrijking – krijgen eerst hulp in de groep. Bij specifieke ondersteuningsbehoefte overlegt de leerkracht met de kwaliteitscoördinator. We werken met vijf zorgniveaus en zetten collegiale consultatie, en gespecialiseerde leerkrachten in voor o.a. leesproblemen, dyslexie, NT2 en sociaal-emotionele begeleiding. Ook onderwijsassistenten en een leraar-ondersteuner bieden gerichte ondersteuning, binnen én buiten de klas. Bij meer complexe vraagstukken gaan we in overleg met het schoolversterkingsteam en waar nodig externen met specifieke kennis over onderwijs en jeugdhulp.
Bij aanmeldingen vindt er altijd een persoonlijk gesprek plaats. Hierbij wordt met elkaar besproken of de school in de praktijk aan de specifieke behoefte(n) kan beantwoorden en hoe zij daar vorm aan geeft.